En dos finis-de-semana uvu dos momentus importantis pala estoria d'Estremaúra i, que, sin embargu, poquinus s'eenterarun. Velaquí uvu en Barbañu, puebru nuevu delas Vegas Baxas, i en Aljuzén, lugal por cima de Méria, dos sessionis con maestrus a tentu dela estoria romana i prerromana. La primel dellas, en el ayuntamientu barbañeru, ondi palrarun delos uessus de Torre-Aguila. Dirán que qué tien d'interessanti sabel que se le desgastavan muchu la dentaúra por causa delas muelas del molinu o que una mugel impossibilitá viviera muchus añus, quasi sin poel movel-si, en un cortiju romanu ván muchus sigrus. Pos precisamenti por mé dela cencia dela arquiología i la melecina sabemus la estoria umana delos que vivierun tiempu á enas vegas de Guadiana, estudius que deverían de desenroal-si si no pusieran tantu la zancajilla alos propius envestigaoris.

En Aljuzén, en Aqua Libera, estuvun a palral professoris i arquiólogus conocíus en el andal dela estoria estremeña, delo bien que estavan organizaus los puebrus antiguus, del cultu alos muertus que impeía perdel la memoria del tiempu i delas sus grandis obras en piera. Sin embargu, algu en el ombri rezienti lo llevó a estrumpil i revental las lapas del morumentu de Lácara en cata dun tesoru- dispués de quasi 5000 añus en pie. Amás del interés científicu d'estas chalras, ai un interés umanu en entendel qué le passó alos nuestrus vezinus del tiempu pa nusotrus sel agora assín. Qué protegían con tanta hincaera? De quién se defendían? Por qué tantu cudiu palos sus muertus que tapavan con pieras imortalis, mentris que en vida estavan en choçus i chufardus? No competían cona naturaleza. Los sus diosis eran corujas, cabras, ríus i manantíus i las sus casas no conocían las esquinas, ni los sus puebrus, ni las sus tumbas. Agora el nuestru dios es el dineru i vivimus en casas picúas de colorinis ondi antis avían regatus i charcas que dissicamus o desviamus. A estas chalras tenemus que dil con preguntas ena cabeça, peru salil con el dobri.